• eAutósok.hu - FeLVILLANYOZ
  • info@eautosok.hu
HÍReK
Éjszaka vezeted a Tesládat és eléd ugrik egy rendőrautó? Nem kell félned!
Éjszaka vezeted a Tesládat és eléd ugrik egy rendőrautó? Nem kell félned!

Kozári Balázs Attila
Kozári Balázs Attila

Egészen eddig megesett néhányszor, hogy egy-egy Tesla, Autopilot üzemmódban belecsapódott egy az út szélén szolgálatban lévő rendőr-, tűzoltó-, vagy mentőautóba.

Biztosan felmerült a kérdés sokakban, hogy hogyan fordulhat elő, hogy a Tesla végtelenül fejlett “önvezető” rendszere nem vesz észre egy óriási, vagy közepesen méretes, kéken és pirosan villogó vasdarabot, ami előtte áll és ez minden alkalommal felmerült, amikor ilyen esetről értesült a nyilvánosság.

A 2021.24.12-es szoftverfrissítéssel viszont ezen, az elég fontos ponton frissült a Teslák rendszere, ennek oka azonban nem az, ami először eszünkbe juthat.

Mi az ok?

Ahogyan arról régebben a villanyautósok.hu írt, a gond nem Tesla specifikus, de még csak a rendőrautókhoz és egyéb megkülönböztető jelzéssel ellátott járművekhez sincs köze igazán.

Az összes modern, radar alapú vezetéstámogató és vészfékasszisztens rendszer esetében szem előtt kell tartani azt a tényt, hogy ezek a berendezések nem mindig működnek 100%-os megbízhatósággal, az olyan esetekben, ha a két jármű közti sebességkülönbség nagyon nagy.

Ilyen helyzet az is, amikor az egyik autópálya tempóval halad, a másik pedig áll.

Az új szoftverfrissítés lényege, hogy mostantól sötétben a rendszer felismeri a megkülönböztető jelzéssel ellátott járműveket, lelassít és figyelmezteti a képernyőn az autó vezetőjét a felmerülő veszélyre.

Mivel az NHTSA jelenleg vizsgálatot folytat a dolgokba belerohanó Teslák kapcsán, könnyen összekapcsolhatnánk a szoftverfrissítést ezzel és hihetnénk azt, hogy a Tesla erre reagál a kiadott update-tel. Valójában viszont erre kevés az esély.

A vizsgálat egy nagyon friss esemény még, egy ilyen frissítést nem lehet ilyen gyorsan eszközölni. A másik tényező a probléma összetettsége. Az esetek messze túlmutatnak a rendőrautókon, útkarbantartó járművek, munkagépeken és egyéb ezekhez hasonló járműveken. Semmilyen autó esetében nem engedhető meg az, hogy esély legyen arra, hogy akármilyen álló tárgynak nekiütközzön, akármi is legyen az, és akármiért álljon az úton, vagy amellett.

 

Éppen emiatt kizárólag a villogóra koncentrálva megpróbálni megoldani ezt a hibát, nem lenne kellően körültekintő, és nem jelentene teljes megoldást. Valószínűbb egy régebb óta kidolgozás alatt álló, általános közlekedésbiztonsági fejlesztés, ami a nagyobb körültekintésre ösztökéli a vezetőt is, az autó fokozottabb reakcióján keresztül. Éjszaka persze egyszerűbb a fényhídra támaszkodni, de a teljes eredményhez szükség lesz a nappali fényviszonyok közötti észlelés megszilárdítására is, amelyhez további fejlesztések kellhetnek.

Még sarkalatosabb pont az egyszerű, “civil” autók kérdése, amik az autópálya szélén állnak, valamilyen okból. Ezek felismerése jóval nehezebb feladatnak ígérkezik, amihez még komplexebb megoldásokhoz kell nyúlni.

Ez valószínűleg a kamerákon keresztül történhet majd, valamilyen mesterséges intelligencián alapuló képi felismerő rendszer képében.

Tags :
KÖVeSS Be
Adatvédelmi beállítások