Csősz Krisztián
Az elektromos autók technikája jellemzően kevésbé használódik el, kevésbé rejthet hibákat, mint a benzines vagy dízel kocsiké. Részben azért, mert egy csomó rizikófaktornak számító alkatrész egyszerűen nincs is meg bennük (kuplung, váltó, turbó, vezérlés, üzemanyag-ellátórendszer, stb.), részint azért, mert a rezgésmentes, fékezés helyett-mellett visszatöltéssel lassító elektromos motor kíméletes az autót többi elemével, alkatrészével is.
Ugyanakkor a villanyautók kategóriájukban mindig jóval nehezebbek, mint a benzinesek, dízelek,
így a futómű, a lengéscsillapítás, a kormánymű extrém terhelésnek van kitéve, ezek állapotát fontos ellenőrizni vásárlásnál.
– emelte ki használt elektromos autók vásárlásával kapcsolatos cikkében a netriskauto.hu
Villanyautó-vásárláskor tehát fontos az autó előéletének minél alaposabb feltárása. Szerencsére sok korai elektromosautó-vásárló nagyon elkötelezett a még ma is újnak számító technológia iránt: Érdekli az autója és odafigyel rá, úgy használja, úgy tölti, hogy minél kíméletesebben bánjon az akkumulátorral. Közvetlenül a tulajdonostól vásárolni, magánszemélytől elektromos kocsit venni jobb kilátásokkal kecsegtet, mint egy céges villanyautó megvásárlása, bizonytalan előélettel.
Jelenleg az itthon eladott új autóknak csak két százaléka elektromos. Ugyanakkor Németországban, a hazai használtautó-import fő forrásországában már nagyjából minden nyolcadik új autó tisztán elektromos hajtású.
Amerikában pedig a használtpiaci eladhatóság szempontjából három elektromos autótípus, a Tesla Model 3, a Chevrolet Bolt és a Tesla Model S áll az élen, meghirdetésük után ezeket a kocsikat viszik el a legrövidebb időn belül a használtautó-vásárlók. – világított rá a portál.
A legnagyobb félelem a használt elektromos autó vásárlásánál természetesen az akkupakk állapota, mivel ez alapvetően befolyásolja a megtehető hatótávot. Az akkumulátor állapota, még kihasználható kapacitása márkaszervizekben vagy szakszervizeknél lekérdezhető, kimérhető, de több villanyautó a fedélzeti rendszerein is megmutatja, hány százalékra tölthető még az akkuja egy teljes feltöltéssel.
Azt viszont sajnos nem lehet egyértelműen, biztosan megmondani, hogy a jövőben milyen további ütemben lehet számítani a kapacitásvesztésre. A lítium-akkumulátorok élettatamára hatással van egyebek mellett az adott konstrukció műszaki kialakítása (leginkább a hűtés, temperálás hatásossága) és a használati szokások is.
A legfontosabb, hogy ezek az akkuk nem “szeretnek” huzamosabb ideig teljesen feltöltve vagy teljesen lemerülve állni. Sok gyártó a garanciális feltételek között is megemlíti a hetekig csurig töltve parkolást vagy a gyakori teljes lemerítést, mint szavatosság-kizáró okot!
A villanyautók a nagy hőmérsékleti szélsőségeket se kedvelik, szintén garancia-kizáró ok lehet az extrém melegben vagy hidegben való használat, tárolás. Ezek a szélsőséges használati viszonyok nagyobb terhelést jelenthetnek az akku számára, mint az optimális körülmények között elért jóval magasabb, akár többszörös futásteljesítmény!
Forrás: netriskauto.hu