• eAutósok.hu - FeLVILLANYOZ
  • info@eautosok.hu
HÍReK
Akksi kontra dízel: Európában fordult a kocka
Akksi kontra dízel: Európában fordult a kocka

Kozári Balázs Attila
Kozári Balázs Attila

Mindenféle autóba tesznek már akksit mostanában, olyanokba is, amikben ezek csak annyit csinálnak, hogy egy pici motorral besegítgetnek a normákkal agyonnyomott, szerencsétlen kisturbós motoroknak.

Na, ilyen autókról most nincs szó. Szó van cserébe az elektromos autókról, és a plug-in hibridekről. Nevezzük ezeket egyszerűen csak “Zöld autóknak”.

Ezek a zöld autók pedig tettek valami meglepőt, amire Európában még nem volt példa. Megverték a dízelt!

Bizony. Az eset úgy történt, hogy augusztusban a legtöbb európai országban komoly állami támogatásokat élvező elektromos, vagy részben elektromos autók kitették az összes eladott új autó mennyiségének 21%-át. De mennyi jutott a dízelnek? 20%! Az eggyel kevesebb, akárhogy is nézzük! Hű, hó, meg há! A konkrét számok egyébként úgy néznek ki, hogy dízelből fogyott 141.635 db, míg “zöldből” 151.737 db.

Tehát a különbség nagyjából 10.000, ami egy szép kerek szám, és egy szép meglepetés a dízelfüggőknek, az biztos.

Persze összességében idén zuhantak az újautó eladások, ez köszönhető a chip hiánynak, a pandémiának, meg bizonyára még sok másnak is, ennek ellenére a 2020-as adatokat azért jócskán legyőzte ez az év.

Ami nekünk nagyszerű hír, hogy a villanyos hajtást valamilyen formában tartalmazó autók iránt elég meghökkentő az érdeklődés.

Januártól augusztusig tavaly 158.000 ilyen autót adtak el, idén 1,32 milliót. MILLIÓT! Nyilvánvalóan az egyik ok a komoly állami támogatás ezekre az autókra, amikkel egy-két ország nem fukarkodik.

A másik ok pedig az a fránya kvóta. A szén-dioxid kibocsátási szabályozás esetében egy átlagot nézünk, ami egy gyártó teljes modellpalettájának kibocsátási átlaga. Így minél több eAutó van a flottájukban, annál kisebb az átlag, emiatt meg kisebb a büntetés, emiatt pedig boldogság van, és szeretet. Vagy legalábbis pénz biztos.

 

A dízeleknél ugyanezt fordítsuk meg, és megvan a képlet, ami most a világon történik.

A dízel presztízse olyan drámaian zuhant sajnos vagy nem sajnos, hogy a gyártók szinte már-már társadalmi megítélésből sem csinálhatnak annyi gázolajos autót, mint előtte.

Ehhez még hozzá jön a régi dízelek kitiltása számtalan európai nagyvárosból. Ugyan ez nem azt jelenti, hogy a gyönyörű, csillogó 530d xDrive BMW-vel nem mehetünk be ezekbe, de az biztos, hogy a dízel hajtás már nem egy jövőre tervezhető, hosszú távú megoldás. Az emberek ugyan tudják, hogy egy új dízellel akár évtizedekig is járhatnak még (persze nem tudjuk, szinte megjósolni is lehetetlen az átállás gyorsasága miatt), sokan nem mernek beleülni, félve a szankcióktól, meg a leeső használtértéktől.

Egy biztos, az autóipar a VW dízelbotrány óta drámaian rohan a változás felé és sorra dönti meg a villanyos-átállásra tett évekkel ezelőtti jóslatokat. Sok meglepő dolog vár még ránk minden gyártó háza táján, ebben biztos vagyok!

Tags :
KÖVeSS Be
Adatvédelmi beállítások